| |
Baján született a csárdás. Miből? Hát aki megnézi a nem cifrázott kólót, abban rögtön fölsejlik a kettőt erre, kettőt arra alapján, s ha Baján fogant, akkor alvégi bunyevácoktól koppintotta az eladható ötletet a „Bátskai Muzsika Mester Rózsavölgyi (Rozenthal) Márk”Magyar KurírDe napjainkra is jellemző zene és identitás ki- vagy újraalakulása. Az egyre átjárhatóbb határ túloldalán a titóista pánJugoszláv abroncsoktól megszabadult bunyevác testvéreink, személyes rokonságunk, immár ismét vallhatják különállóságukat, ami nem csak közéleti, politikai és irodalmi munkák, korábbi örökségmentő gyűjtések kiadásában, hanem az eredeti, osztályozó identitást nyújtó népzene újjáélesztésében is szerte a Balkánon fellelhető. Az összeurópai vagy épp világzene kutatások egyik kedvelt témája a Balkán sokszínű zenéje, s ennek bunyevác kutatója az Amsterdami egyetemen Alexandra Marković | ||||||||||||
A bunyevác kultúrális élet egyik régi kísérője az olvasókör, „čitaonica”,
mely pl. Baján még a civil
szerveződések 1949-es feloszlatása után is jelentős
hagyományőrző szerepet játszott a helyiek által magyarul is városszerte
csitanicának, köznyelen csak csitónak nevezett tánckör
továbbélésével. Az elfojtott '56-os forradalom után a
Népfront
ernyője alatt működött,
működhetett tovább pl. a könyvtár, de a tömegesen jelentkező helyi igények
szolgálatára a
Bajai
Tamburazenekar
is.
Urosevics Daniló
1969-ben kiadott „Magyarországi
délszlávok kulturális egyesületei
” kötetének 124 oldalából a 32-től 10
oldalon ismeretti bajai Csitót...